mandag, december 25, 2006

Per Petterson: Ud og stjæle heste

Jeg elsker bøger med nordisk lys. Og vand. Og skov. Men uden myg.

'Ud og stjæle heste' minder lidt om Ekman, bare uden antydningerne af magisk realisme, men med samme look-and-feel af det krasse og kontante. Bogen åbner med en gammel mand og havet søen, hvor han lever med sin vævre hund Lyra i et faldefærdigt hus. I lange tilbageblik fortæller han om sommeren 1948, der for ham var skelsættende i forholdet til faderen. Plottet er i virkeligheden fuldt af dramatik, men det er fortalt så afdæmpet og enkelt, at det næsten er finsk.

Det eneste jeg undrer mig over er, at de har valgt en så grim skrifttype til forsiden, jeg troede at det var den mest forhadte i hele Office-pakken, fordi den er pseudo-formskrift på kikset vis. Men måske er den nået til at være retro nu.

2 kommentarer:

Pia sagde ...

Så morsomt å se at boken er oversatt til dansk også.
Jeg kan forresten trøste deg med at forsiden er annerledes på den norske utgaven, og at det er brukt en helt annen font ;-)

Emme sagde ...

Godt at høre at nordmændene har styr på designet :) Det er jo synd når en god bog ikke får en pæn forside.