mandag, december 25, 2006

Erling Jepsen: Frygtelig lykkelig


Synkende køer og stigende lig - der er drama i det sønderjyske. Og enhver dækker over sin næste, så længe det er i eget bedste. Og en lille smule i fællesskabets.

Frygtelig Lykkelig handler om den mindrebegavede betjent Robert Hansen (er navnet mon en tilfældighed?) der bliver tvangsudstationeret til Højer, hvor han skal forsøge at finde ud af, hvordan man bedriver politiarbejde efter bogen i et samfund, hvor de uskrevne regler overtrumfer alt andet. Jeg tror ikke jeg afslører for meget når jeg siger, at det ikke lykkes.

Bogen er virkelig morsomt og godt skrevet, selvom Robert Hansens infantile refleksioner nogen gange er lidt for meget. Hans be-øllede, invalide mor er en genistreg, og det er sort den måde Robert bliver afstumpet og fornægter fakta, til trods for hans naivitet og indgroede tro på ret, rimelighed og det gode i mennesket.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere skræmmende finder jeg bogen. Sønder-gys.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

jeg har ikke læst den, men for et par år siden læste jeg Erling Jepsens Kunsten at Græde i Kor, som også er rigtig ... morsom/skræmmende. Letlæst, 213 sider, og anbefalet. Se fx http://www.litteratursiden.dk/sw5910.asp for en anmeldelse.

Favntag sagde ...

Hvis man er til Muhhdernisme, så kan jeg anbefale "Jysk Fitness" af Robert Zola Christensen - den har også en ko på forsiden...og så er den ustyrlig morsom.