søndag, december 10, 2006

Anne Fadiman: Ex Libris

Jeg ved ikke længere hvor mange gange jeg har læst Ex Libris, men den er nu engang mit bedste comfort read - bedre end at se BBC-versionen af Pride & Prejudice, bedre end en æske Summerbird flødeboller. Og så er den en så udmærket place holder for min opmærksomhed, mens jeg forsøger at finde ud af hvad jeg nu skal læse. Jeg har foran mig den nye Pynchon (Against the Day), der er Michael Chabons The Amazing Adventures of Kavalier & Clay og jeg er 30 sider inde i Kiran Desai The Inheritance of Loss, 130 sider inde i Lars Saabye Christensens Halvbroderen, en novelle inde i Susanna Clarkes smukt forarbejdede The Ladies of Grace Adieu og Mary Webbs Precious Bane har jeg på forhånd opgivet efter 4 siders overvældende panteisme.

Jeg har ikke brug for flere bøger, jeg har brug for en læse-terapeut.

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Spændt på at høre hvad du synes den nye Pynchon, når du engang blive færdig med den. 1100 sider!

Claus Dahl sagde ...

Du skal ikke være så hård ved dig selv. Da jeg næsten altid læser et par sider i bøger når jeg får den hjem fra boghandleren er jeg for tiden i princippet gang med måske 100 titler. Halvlæste bøger er en menneskeret.

Emme sagde ...

Jeg tror jeg gemmer Pynchon lidt. Den er fysisk set også for tung til at læse i sengen eller i sofaen, det er sådan en bog man skal sidde op med og det passer mig ikke så godt lige nu.

Men det føles så respektløst, Claus, at efterlade halvlæste bøger over alt, som æbler og madder der kun er taget én bid af. Irriterende nok synes jeg oven i købet også, at det at jeg har taget en lille bid er nok til at jeg kan udtale mig om bogens meritter eller mangel på samme. Måske burde jeg være blevet anmelder.

Claus Dahl sagde ...

Jeg synes det hele hænger på om du også har mange sko. Hvis du har 200 par sko også, så begynder det at ligne systematisk misbrug.

Emme sagde ...

Jeg har 12 par brugbare sko og støvler. Og 2 par klip-klappere.

Og 150 umatchende sokker og strømper.

Claus Dahl sagde ...

Og de uspiste æbler og madder? Hober de sig op?

Emme sagde ...

Nej. Men kaffekopperne gør. Og bøgerne i spread eagle.

Claus Dahl sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Hej Emme,

nu har jeg köbt Ex Libris. Min er grön!
Og om at begynde paa böger - man skal da lige först se om man gider läse den, eller om den lige passer til stemningen - saa det kan jag sagtens forstaa.
Hilsen Lene LN