lørdag, juni 24, 2006

Douglas Coupland: JPod

I like. Klassisk Coupland med selvreferencer og forfatteren selv som deltager i romanens handling.

Jeg er vild med alle jPodsternes nørdløjer, og selvom der ikke var ret mange af dem som jeg kunne være med på (Eks.: "Her er de første 10K decimaler til pi - der er indsat et forkert tal. Find det"). Mini-autisttrækkene kunne jeg godt genkende - jeg er f.eks. overbevist om at jeg kan høre de forskellige hyletoner som alle omformere og opladere har. Min Nokia-oplader kan ikke være sat til i et rum hvor jeg opholder mig, og opladeren til min computer kan jeg kun lige acceptere, selvom dens highpitch summen går mig på nerverne når jeg stresser. Jeg har en lampe med en omformer, men jeg bruger den aldrig, fordi jeg heller vil sidde i mørke end at høre på dens skrigen.

I JPod er der også brugt en del semi-grafiske virkemidler, som er så moderne for tiden. Jeg ved ikke rigtig om det ikke er lidt poppet, men indtil videre er det underholdende læsning - det skal sikkert illustrere vores fragmenterede verden (indsæt selv ironisk stemmeføring), men det synes jeg sådan set at teksten i sig selv klarer fint. Men fred med det, det er bestemt en af de bedre læseoplevelser i et par måneder.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Godt at høre. Må købe idag :)

(eller bestille, alt skal bestilles hjem i den her by. sigh..)

Emme sagde ...

Arh, nogen må da have tænkt på at bestille den hjem?!

Men du skal nok gå efter en af Gad-butikkerne, jeg var lige i Kristian F. Møller i dag, og de er da gået helt i pastel-litteratur i deres engelske afdeling!

Anonym sagde ...

Ja.. kikkede jo i K.F. Møller i starten af ugen uden held. Men fandt den i Vangsgaard idag :)

Og ja. Den engelske afdeling (+resten af forretningen faktisk) er ret meget i den lette genre lige p.t.

Nicolai Wandall sagde ...

jeg var så heldig at være en af de først tusinde mennesker her på jorden der fik fat i denne bog, og derfor fik jeg en signeret udgave. Rent blær, men meget hyggeligt, plus de glemte at trække pengene på mit visa kort... Gratis glæde er altid lidt sjovt.