mandag, oktober 01, 2007

Thomas Geuken og Gitte Larsen: All Dressed Up

All Dressed Up er den nyeste bog fra Instituttet for Fremtidsforskning og handler om businessrationaler, medier og forbrug. Den forsøger at gøre op med den lede profitmaksimering og leverer et dejlig skud for boven til traditionel branding. Det er en velskrevet debatbog, der giver max på hippie - den tør rent faktisk føre sin egen idé til enden. Hovedpointen er, at vækst ikke kan blive ved og at der vil komme noget andet i stedet for, som er båret af værdier som glæden ved at gøre en forskel for verden. Et værdigt projekt.

Jeg tror de har ret i en del af pointerne, men jeg tror, at der er en modsat retning, som vil gøre at virksomheder står ved deres profit-rationale og ikke længere får brug for at sugarcoate det. Men lad os nu se.

Bogen slutter med 7 scenarier for, hvor virksomheder kan tage hen - metaforisk - og de er bogens svaghed. De er simpelthen ikke vilde og inspirerende nok. Jeg ved godt, at IFF beskæftiger sig med megatrends, som er den slags trends vi allerede er i, men det er ikke nogen undskyldning for, ikke at give den gas.

1 kommentar:

Nille sagde ...

Som medlem af deres lille aflæggerklub i Bruxelles hørte jeg Thomas Geukens foredrag for 1 måned siden - og jeg synes faktisk, at såvel bog som emne er spændende. Som altid med CIFS' studier kan man diskutere HVOR meget er futuristiske trends eller allerede igangværende trends. Men generelt gør de et godt arbejde - og deres rapporter (ikke bøgerne) er også altid spændende læsning.