lørdag, juli 07, 2007

Inge Eriksen: En kvinde med hat

Det går rigtig skidt med mit løfte til mig selv om at læse en masse af danske forfattere i år. Måske også fordi de skuffer. Sidst var det Ida Jessen og nu Inge Eriksen. Jge havde forventet mig en del, men jeg burde nok have taget fat på digtene i stedet. Lige bortset fra at jeg er meget dårlig til at læse digte.

En kvinde med hat handler om Ida Francesca fra gymnasie til grav, med omdrejningspunkt om Ålborg. Stilmæssigt er der mindelser om Jessen - det bliver aldrig rigtig SKARPT. Det virker socialromantisk, hvis der er noget der hedder det. Historien og sproget passer nu godt til hovedpersonen, der aldrig rigtig får brudt rammerne, hverken for sig selv eller andre, selvom hun føler sig både fri og bundet.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har lige læst Bent Hallers Den ottende bonde.
Historien er skummel og går helt ind under huden. Haller er velskrevet og fortæller Danmarkshistorie gennem kultur og sociologi.
Umulig at ryste af sig. Og så er det dansk :)
Kast dig over den! Dræb ikke læselysten med digte :)

Emme sagde ...

Tak! Det vil jeg gøre :)
Synes også at kunne huske at hans børnebøger er ganske gode.

Anonym sagde ...

Det er de nemlig :)

Anonym sagde ...

Forresten: Kim Leine: Kalak (2007) også spændende (og foruroligende) dansk roman.

Og så skal jeg nok lade være med at spamme dig med flere litterære forslag :)