tirsdag, juni 12, 2007

Helle Helle: Rødby-Puttgarden

Rødby-Puttgarden er min første hele Helle Helle roman siden lidt spredte noveller i gymnasiet og det tegner til et godt bekendtskab.

Bogen handler om to søstre, der bor i Rødbyhavn, og de får mig til at synes at Århus, hvor jeg selv er opvokset, er en metropol. Hvor er det svært at forestille sig, eller vide, at der er mange der lever så anderledes end jeg selv. Det er ellers kun noget jeg virkelig opdager, når der er valgdag og man møder hele Danmark ved valgurnen. Det 'lille' liv som det nye eksotiske.

Scenen med moderen i blomkålsmarken minder mig om Oscars mor i Grass' Bliktrommen.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Emme
Du skulle prøve at læse Bent Vinn Nielsen. Jeg synes Helle Helle rammer den samme kanal som ham, men han er bare mere upoleret.

Morede mig også lidt over at du sammenligner Knud Romers bog med Songs for Drella - jeg har ikke hørt den i 15 år måske skal den pudses af igen...jeg glæder faktisk til at se om den holder

Anonym sagde ...

Hej Emme, tak for sammenligningen, den lunede på en grå søndag, mange hilsner Helle