lørdag, oktober 28, 2006

Truman Capote: Summer Crossing


Jeg har ikke læst Capote før. Summer Crossing er en af hans første og blev publiceret posthumt - skitsen til den blev fundet mellem en masse efterladte papirer.

Det er en meget enkel historie om en ung rigmandsdatter, der i efterkrigstidens NY er alene hjemme en sommer mens forældrene er i Europa. Hun har en affære med en mand fra arbejderklassen, først som en slags oprør, men senere bliver det seriøst. Deres fælles umodenhed får mange konsekvenser. Bogen er enkelt og krast skrevet, og noget tyder på at den ikke helt er genemtænkt. Ihvertfald bliver man i tvivl om dybden i deres relation - hvilket ved nærmere eftertanken sagtens kan være en pointe i sig selv.
Under alle omstændigheder er det ikke den sidste Capote-bog jeg læser.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Emme skrev: Under alle omstændigheder er det ikke den sidste Capote-bog jeg læser.

Men den sidste bog du læser i 2006 eller hvad? Her er godt nok stille... ;-)

Emme sagde ...

Nah, jeg har bare ikke lige fået opdateret. Men tak for reminderen, nu vil jeg få det gjort.

Og så var der jo også lige den der "bog", jeg skulle skrive i november måned, der slugte al min læsetid.