tirsdag, oktober 17, 2006

Lene Kaaberbøl: Skyggeporten

Jeg havde godt hørt at hende Kaaberbøl-damen var den danske dronning af fantasy, men jeg må med skam inddrømme, at denne er den første af hendes jeg har læst. Den er helt ny og udenfor serien, som hun blev kendt for (Skammerens Datter).

Den minder mig en del om Dragonfly, som jeg læste i sommer, hvor der også er en nat-version af den verden vi kender, eller man kan måske mere kalde det en kælderversion. Denne er bedre skrevet end Dragonfly og bedre disponeret - jeg tror den vil gøre det virkelig godt som oplæsningsbog.

Bogen er vel i børne/ungdomssegmentet og når da også hele vejen rundt om mobning, sorg, fremmedhed, kærlighed, mod og fantasien. Den politisk korrekte figur Aian er okay, men opleves netop som sådan - politisk korrekt. Var bogen skrevet i et andet årti, havde han været neger.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ai, ai, så trist at dette skulle være den første boken du leste av henne. Den er nemlig på langt nær så overbevisende som Skammer-serien, som er overbevisende til det ytterste, og hvor historien overbeviser i sin logiske konsekvenser, man tror på historien og den kommer innenfra og er ikke påklistret, som jeg mener denner er. Og du har helt rett, den er politisk korrekt på en lite elegant og meget påklistret måte. Det er ikke skammerserien, der egner seg for voksne på en helt annen måte enn denne Skyggeporten. Helt ærlig, dette virker som hastverksarbeid.
Fjellaben

Anonym sagde ...

jeg synes denne bog er fantastisk, var meget i tvivl i starten men da jeg kom videre så faldt jeg ing i den